Uteritt med galoppträning

I förmiddags var det dags för en ridtur tillsammans med tjejen som står inackorderad här och hennes häst. Hästarna var minst sagt laddade och bjöd på rivstarter emellanåt, haha. Provade ju att ha martingal på August idag och jag måste säga att det kändes bra.
Han drog i väg i galoppen idag också men det kändes ändå som att jag fick stopp på honom lättare.
Jag har en lite slinga i skogen som är perfekt för att träna galoppen och galoppfattningar. En lagomt brant backe som är lagomt lång. Första galoppen idag så drog han iväg så där okontrollerat men då korrigerade jag honom och så provade vi att jag låg efter den andra hästen i stället för att vara först.
Och alltså vilken galopp han fick till då, kort och fin och jag kände hur han riktigt rundade ryggen och jobbade på rätt. Då var det klapp och beröm och så gjorde vi om det två gånger till. Så en riktigt stor guldstjärna till August idag 🌟 
Galoppen kan ju vara svårt att få till på travhästar men jag tror att om man låter dom få tid att stärka sina "ridhästmuskler" så har dom en mycket större chans att få en fin och taktmässig galopp.  
Så det är det vi ska jobba vidare på, stärka upp för att bli bärig och sen träna på själva fattningen så han verkligen förstår den.
 
Svettigt värre med all denna päls 😁❤
 
 
Nu sitter jag här och försöker tina upp efter många timmar ute i kylan.
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

stallkvarntorp.blogg.se

Här kan man läsa om mig Louise och omskolningen av min travhäst August K som numera är ridhäst på heltid. Utöver August har jag Royal Flush som är pensionerad ridtravare, Hunter brodde som är pensionerad från travet, två hundar och två kaniner. Jag har också tre barn och en sambo, vi bor tillsammans på vår gård i Värmland.

RSS 2.0